Δράσεις προετοιμασίας των παιδιών σε περίπτωση φυσικών καταστροφών στο 5o Νηπιαγωγείο Αγίου Δημητρίου

Νηπιαγωγεία

Το 5o Νηπιαγωγείο Αγίου Δημητρίου δημιουργεί «εργαλειοθήκη έκτακτης ανάγκης» στο πλαίσιο του νέου Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη»

Από το σχολικό έτος 2024-2025 εφαρμόζεται σε όλες τις τάξεις της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης το νέο Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», το οποίο στοχεύει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής σκέψης, συνεργασίας και κοινωνικής υπευθυνότητας, προετοιμάζοντάς τους μαθητές και τις μαθήτριες προκειμένου να συμβάλλουν ενεργά σε μια κοινωνία βασισμένη στην αειφορία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την προστασία του περιβάλλοντος.

Το 5ο Νηπιαγωγείο Αγίου Δημητρίου ανέλαβε να σχεδιάσει και να υλοποιήσει μία ξεχωριστή δράση: τη δημιουργία μιας «εργαλειοθήκης έκτακτης ανάγκης». Η συγκεκριμένη εκπαιδευτική δράση είχε ως βασικό της στόχο την ενημέρωση και προετοιμασία των παιδιών, αλλά και της ευρύτερης κοινότητας, για την αποτελεσματική προστασία τους σε περίπτωση φυσικών φαινομένων που ενδέχεται να προκαλέσουν κινδύνους, όπως οι σεισμοί, οι πυρκαγιές ή οι πλημμύρες.

Με αφετηρία το κουτί πρώτων βοηθειών που υπάρχει στο σχολείο, οι μικροί μαθητές εξερεύνησαν βασικά ζητήματα που αφορούν τις φυσικές καταστροφές, συγκέντρωσαν πληροφορίες και επικεντρώθηκαν σε τρόπους πρόληψης και αυτοπροστασίας. Αξιοποιώντας όλα τα δεδομένα που συνέλεξαν, τα παιδιά σχεδίασαν και ετοίμασαν μια εργαλειοθήκη με απαραίτητα αντικείμενα που μπορεί να χρειαστεί κανείς σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Επιπλέον, ανέλαβαν δράσεις ενημέρωσης και κινητοποίησης της σχολικής κοινότητας, αλλά και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου, ενθαρρύνοντας τη δημιουργία αντίστοιχων εργαλειοθηκών σε διαφορετικά περιβάλλοντα μέσα από τη δισέλιδη αφίσα που ετοίμασαν.

Η δράση αυτή αποσκοπεί στην καλλιέργεια από την πρώιμη παιδική ηλικία της έννοιας της ενεργής συμμετοχής και της κοινωνικής προσφοράς, ενισχύοντας την αυτονομία, την υπευθυνότητα και την προετοιμασία των παιδιών για κάθε ενδεχόμενο. Εντάσσεται στο ευρύτερο παιδαγωγικό πλαίσιο του Νηπιαγωγείου, αξιοποιώντας τόσο τις αρχές του νέου ΠΣ όσο και τις δυνατότητες των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και των σχολικών δραστηριοτήτων.

Η δράση μας στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, καθώς τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό, ενώ η ανταπόκριση της σχολικής και της τοπικής κοινότητας επιβεβαίωσε την αξία της πρωτοβουλίας, ενισχύοντας το αίσθημα της ενεργής συμμετοχής  από την προσχολική ηλικία.